Raptr Gamercard

Monday, January 7, 2013

Primordia - Recension


Då var det dags för en recension av Primordia, ett peka-klicka spel av den gamla skolan.
Primordia är ett äventyrs spel i stil med Monkey Island som utspelar sig långt in i framtiden då människan inte längre är mer än en myt. Du är en robot som heter Horatio Nullbuilt och måste med hjälp av din trogne sidekick Crispin, försöka hitta en powercore som har blivit stulen från dig. Mer än så behöver vi egentligen inte gå in på eftersom det skulle innebära spoilers.

Mitt första intryck av spelet är hur atmosfäriskt det är. Trots den åldriga grafiken så är inlevelsen ganska bra. Mycket tack vare att det ändå är ett ganska vackert spel.
En annan sak som hjälper till är musiken i spelet som verkligen får en att känna sig som en ensam robot ute i ödemarken.

Ju längre du spelar desto mer intressant blir det eftersom spelet ganska mästerligt väver in mer och mer frågor i storyn. Vad hände med människorna? Vem är Horatio egentligen? Osv.

Vad gäller gameplay så är det ganska standard peka-klicka. En sak som jag kände var uppfriskande var att man har sidekicks som kan hjälpa en att lösa pussel. Till exempel så är Crispin en robot som svävar vilket är väldigt bra då han kan hjälpa en få ner saker som är placerade för högt upp för Horatio.

Det enda negativa jag har att påpeka är att spelet faktiskt är ganska kort. Jag klarade det på 7 timmar.
Men man kan få flera olika endings beroende på de val man gör så det har ett visst replay värde.

Jag rekommenderar Primordia till alla som är ute efter ett nytt peka klicka äventyr.


No comments:

Post a Comment